• Rösta för klima...
insändare

Rösta för klimatet i EU-valet!

Frågorna om miljö och klimat är överordnade all annan politik. Om vi inte klarar att till kommande generationer överlämna en hållbar och beboelig värld, så spelar det ingen roll vad som görs inom andra politikområden.

De flesta partier i EU- valet har miljö och klimat bland det viktigaste man ska arbeta för. De här frågorna är också det som mest oroar ländernas befolkning inför framtiden. En del åtgärder är partierna eniga om, men avgörande olikheter finns. Partierna till höger, SD, M och KD och även Liberalerna, anser att kärnkraft är en viktig del av lösningen. Med rätta avvisas detta av andra partier. Alla känner till kärnkraftens avigsidor, jag ska bara påminna om ett par av dem. I förhållande till det förnybara är kostnaden för kärnkraft mycket hög. Kraftbolagen vill inte satsa, är det vi skattebetalare som ska stå för notan? Räknar man dessutom i kalkylen in konsekvenserna och kostnaderna en kärnkraftsolycka skulle innebära är blotta tanken på kärnkraft absurd. De ”rena”, nya generationens reaktorer som det talas om existerar inte i verkligheten, samtidigt som klimatfrågan måste hanteras nu.

Något man aldrig hör kärnkraftspartierna tala högt om är hur kärnavfallet ska tas om hand. Någon godkänd lösning på det finns inte. Jag frågar kärnkraftspartierna, med vilken etik och moral anser ni det är rätt att vår generation vältrar över på kommande generationers axlar att ta hand om och övervaka avfallet i 100000 år? KD var det parti som redan inför riksdagsvalet pratade om satsning på kärnkraften. Vad har hänt med det partiet sedan vi inför kärnkraftsomröstningen 1980 gick sida vid sida i Nejkampanjen, utom att det bytt namn och ledare?

Är du som sätter miljö och klimat främst osäker på vilket parti du ska rösta på i EU-valet? Då kan du kika i facit, nämligen den samlade europeiska miljörörelsens undersökning av hur partierna och deras företrädare har agerat i dessa frågor under den senaste mandatperioden. Då hamnar Vänsterpartiet i topp! Allmänt hamnar rödgröna partier högt, medan högerpartierna intar bottenplaceringar.

Rösta för klimatet i EU-valet!
Rösta rätt-rösta rött!

Bo Larsson, Tvärred