• Motion-Öka ungd...
Motioner/Interpellationer

Motion-Öka ungdomars delaktighet

Ulricehamns kommun gör många fina satsningar och lägger mycket resurser på t.ex. Lassalyckan och dess världscupsspår. Men alla unga lockas inte till det området. Hur når vi dessa och vad kan vi göra för dom så att fler känner sig inkluderade? Enklast är att låta dom själva bestämma.

Falköping har på ett föredömligt sätt lyckats krympa avstånden mellan tjänstemän, politiker och ungdomar. Ökad delaktighet leder förhoppningsvis också till att vi alla bättre värnar om det gemensamma och känner att samhället tillhör oss.
Raoul Wallenberg Academy vill med utmärkelsen Årets medmänskliga kommun uppmärksamma kommuner som agerar i Raoul Wallenbergs anda av medmänsklighet och civilkurage. Som första kommun tilldelades Falköping priset 2018. I motiveringen prisas deras förmåga att bygga ett inkluderande samhälle med fokus på barn och unga.

Hur nådde de hit?

2015 genomförde Falköpings kommun en enkät om ungdomars situation och medinflytande. Tyvärr kände många ungdomar att de inte var speciellt viktiga i kommunens ögon och Falköping anställde då en ungdomsstrateg för att förbättra situationen. Arbetet har bland annat resulterat i följande tre saker:

1. Unga tar ordet: Detta är länken mellan ungdomar och politiken och består av sju kommunalt timanställda högstadie- och gymnasieelever (kommunutvecklare) som jobbar med ungas delaktighet och inflytande. De lyssnar av ungdomars önskemål och möten hålls med
    tjänstemän och politiker. De arrangerar även demokratidagar och liknande på skolor.
  2. Unga tar ordet-potten: De unga kommunutvecklarna förvaltar över en pott på 100 000 kr/år som de delar ut till ungdomar som vill anordna öppna och inkluderande aktiviteter för andra unga människor.
  3. SpeakApp: Detta är en mobilapp där ungdomar kan skicka förslag till kommunen. Alla frågor får svar och finns listade i en historik. Kommunikationen går även åt andra hållet eftersom
    politiker och tjänstemän kan ställa frågor direkt till ungdomarna via en slags minienkät. Det gör att ungdomar på riktigt blir delaktiga i Falköpings utveckling. Appen har också en kalender med evenemang relevanta för barn och ungdomar mm.

Vänsterpartiet Ulricehamn vill på motsvarande sätt införa:

• Anställning av 6–7 unga kommunutvecklare på timbasis (gärna med blandad bakgrund). Dessa ska jobba med ungdomsfrågor och t.ex. planera aktiviteter tillsammans med olika förvaltningar i kommunen (temadagar etc.).
  • De får också ansvaret att fördela en pott på 50 000 kr årligen avsedda för projekt och arrangemang riktade till unga. Pengarna får bara ansökas av ungdomar.
  • Ulricehamn köper licensen till SpeakApp eftersom den effektivt underlättar informationsutbyte och inflytande mellan kommun och målgruppen.

Vänsterpartiet Ulricehamn
Jan-Olof Sundh