• Höjd pension i...
insändare

Höjd pension istället för höjd pensionsålder

Det är många i Ulricehamns kommun och i hela Sverige som kommer att få uppleva en ny verklighet. Den nya pensionsuppgörelsen mellan Socialdemokraterna och de borgerliga partierna är nu klar och bland annat ska pensionsåldern höjas.

I dag kan man gå i pension vid 61 års ålder, med det nya förslaget höjs den åldern till 64. Den akuta frågan infinner sig: vad ska hända med alla de som inte orkar ända fram?
Kommunalare orkar idag jobba i snitt fram tills de är 63 år och den faktiska pensionsåldern i flera LO-yrken ligger på 61–62 år. Med lägsta ålder för pension vid 64 år riskerar många arbetare att drabbas hårt. Framför allt gäller det kvinnor med låga inkomster. Hur skall många kvinnor som arbetar i förskolan, äldreomsorgen, vården och serviceyrken orka?. Det är en grupp i Sverige vars medellivslängd inte ökar. Där har ojämlikheten redan tagit ut sitt pris.

Det är hundratusentals svenskar som omedelbart berörs av beslutet. Men partierna i uppgörelsen har inte haft någon öppen diskussion med medborgare, fackförbund och pensionärsorganisationer. Istället har de haft slutna förhandlingar.

Vi tycker självklart att de som vill och kan arbeta längre ska få göra det, men i andra änden av reformen måste man göra det möjligt för dem som inte gör det. För att fler ska orka jobba måste man förbättra arbetsmiljön och arbetsvillkoren.

I pensionsuppgörelsen finns förslag på höjningar av garantipensionen. Det är såklart bra men hur mycket och när är mer oklart. Vänsterpartiet har krävt höjd garantipension i budgetförhandlingarna med Socialdemokraterna men de har konsekvent sagt nej till det.
Socialdemokraterna har vid ett flertal tillfällen aviserat att de helst vill förhandla budgeten med borgerliga partier framöver.

Vi tror att den här pensionsuppgörelsen är en försmak av vad som kan komma. vi hoppas och tror att frågan om pensionerna blir en stor fråga i valrörelsen.

Jonas Sjöstedt partiledare Vänsterpartiet
Jan-Olof Sundh gruppledare Vänsterpartiet Ulricehamn