• För många chefe...
insändare

För många chefer och kommunalråd

Hur skall alla förslag finansieras? Banta byråkratin och börja samarbeta över partigränserna. Alla partier har många förslag till förändringar och förhoppningsvis förbättringar i kommunen vilket medför att pengar måste till eller att en annan prioritering kommer till stånd.
Endast Vänsterpartiet och Nya Ulricehamn kommer med konkreta förslag hur detta skall finansieras. Nya Ulricehamn vill ha en skattehöjning. Vänsterpartiet är inte så förtjusta i detta, för det drabbar de med lägst inkomst mest.
Vänsterpartiet vill istället minska byråkratin genom att minska antalet kommunalråd från sex till tre. Ulricehamn är säkert den kommunalrådstätaste kommunen i Sverige om man tar hänsyn till antalet invånare och frågan är till vilka nytta är det för ulricehamnarna att S, M, C och L har sex kommunalråd tillsammans.
Ingen, vill jag påstå, det kostar bara pengar. Dessa pengar kunde användas till bland annat att förbättra stödet till föreningslivet.
Vi vill ha en plattare organisation genom att minska på antalet mellanchefer. Vi har byggt upp en hierarki med minst fyra chefsled. Borås har insett att detta inte tillför verksamheten något och har plockat bort ett chefsled.
Jag var på besök hos de fristående förskolorna och de är förundrade över det stora antalet chefer i kommunen. Jag håller med. Vi vill också anställa kompetenta medarbetare som söker dom statsbidrag som finns att söka. Kommunen har missat mycket pengar på att inte söka till exempel pengar till lärarlönelyftet och förstelärarna. Det finns väldigt många statsbidrag att söka, så det gäller att ha kunskap och förmåga att söka dessa statsbidrag.
Det är dags att se till hela kommunens bästa och lämna prestige och maktbegär åt sidan. Vänsterpartiet arbetar för att kommunen skall utvecklas inte bara för att få politiska poster, därför har vi uppmanat alla partier till samarbete för att bland annat förbättra skolresultaten.